بازی کردن با نوزادان و خردسالان کاری لذت بخش است. نوزادان حتی از اینکه بزرگترها آن ها را با مهربانی در آغوش بگیرند، نوازش کنند و حرکت بدهند، لذت می برند. این کتاب در مورد چگونگی استفاده از بازی های هدفمند برای کمک به رشد مغزی کودکان و خردسالان، به شما آگاهی می دهد. شما می آموزید که با استفاده از روش های گوناگون، مانند آواز خواندن، رقصیدن، در آغوش گرفتن، حرکت دادن، حرف زدن با کودک و تحریک حس های بویایی و چشایی کودک، مغز او را پرورش دهید.
مغز چگونه کار می کند
مغز کودک در سن سه سالگی هزار تریلیون اتصال را در خود تشکیل داده است. این مقدار حدود دو برابر اتصالات مغز یک بزرگسال است. برخی سلول های مغزی موسوم به نرون، پیش از تولد نوزاد اتصالاتی با دیگر سلول ها برقرار کرده اند. این سلول ها کنترل ضربان قلب، تنفس و رفلکس های نوزاد را بر عهده دارند و کارکردهای حیاتی نوزاد را تنظیم می کنند. بقیه اتصلات مغزی نوزاد پس از تولد شکل می گیرند. اتصالاتی که نرون ها با یکدیگر برقرار می کنند، سیناپس نام دارد. با آنکه سرعت شکل گیری و پرورش بخش های مختلف مغز متفاوت است. تحقیقات گوناگون نشان داده است که بیشترین میزان ایجاد سیناپس ها بین تولد تا حدود ده سالگی کودک رخ می دهد. در این مدت، شاخه های گیرنده سلول های عصبی، که دندریت نامیده می شوند به مقدار زیادی رشد می کنند و گسترش می یابند؛ به طوری که تریلیون ها سیناپس را ایجاد می کنند. یک سلول مغزی می تواند با حدود ده هزار سلول دیگر اتصال یابد. در این مدت، وزن مغز کودک تا سه برابر افزایش می یابد. به نظر می رسد که دوره های ایجاد سریع سیناپس ها در مناطق خاصی از مغز کودک، ارتباط مستقیم با ایجاد رفتارهایی دارد که توسط این مناطق از مغز هدایت می شوند. دانشمندان بر این باورند که میزان تحریکات رفتاری که نوزادان و کودکان در این مدت دریافت می کنند، تعیین کننده......